فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

Psycho

روانی (1960)

کارگردان : آلفرد هیچکاک

ماریون(جنت لی) زن جوانیست که برای کمک به معشوق بدهکارش مقدار زیادی پول را می دزدد او شب هنگام در حالی که از جاده اصلی خارج شده وارد هتلی دورافتاده و خلوت می شود..

روانی آخرین فیلم سیاه و سفید هیچکاک و جزء معروفترین آثار اوست.فیلم داستان دختر خوب و مهربانی را روایت می کند که در یک اشتباه کوچک از جاده درستکاری(و همزمان از جاده اصلی منتهی به شهر فایرویل)خارج می شود و زمانی تصمیم می گیرد به مسیر درست برگردد که دیگر دیر شده.

از نکات مثبت فیلم می توان به غافلگیری و شوک بزرگی که در پی قتل ماریون به وجود می آید اشاره کرد.بر اساس قانون قدیمی و نانوشته ای که می گفت اگر قهرمان فیلم کشته شود فیلم تمام می شود تماشاگر اصلاً انتظار چنین حادثه ای را ندارد اما خوب اینجا شخصیتی که در طول 47 دقیقه از آغاز فیلم در تمامی لحظات فیلم وجود دارد ناگهان به قتل می رسد و چنین کاری احتیاج به جسارت و شهامت زیادی دارد.

بازی آنتونی پرکینز هم احتیاج به تعریف ندارد او نقش یک آدم روان پریش که ظاهری عادی را دارد به خوبی ایفا می کند.او همچنان که از تمسک به اغراق و ادا در آوردن اجتناب می کند به وقتش هم لکنت زبان شاهکاری را از خود به نمایش می گذارد.

از نکات ضعف فیلم هم می توان به صحنه های چاقو زدن اشاره کرد که در هر دو مرتبه به نظر من چندان خوب پرداخت نشده اند،صحنه ای که چاقو بر بدن ماریون وارد می شود و صحنه ای که کارآگاه از پله ها پایین می افتد اصلاً در حد و اندازه های این فیلم نیستند.کلاً هیچکاک در این گونه صحنه ها چندان استعداد ندارد و شاید هم علاقه ای ندارد این گونه صحنه ها زیاد طبیعی به نظر برسند مشابه این مورد را در فیلم "سایه یک شک " و در صحنه کلیدی پرت شدن از قطار می توان مشاهده کرد.

- بهترین دوست یه پسر مادرشه


ارزش گذاری فیلم:

لینک فیلم در IMDB

نظرات 2 + ارسال نظر
ه.ر یکشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 04:24 ب.ظ http://perspective-1991.blogfa.com

گزارشی از یک جشن که فقط شیرینی یک حبه قند را کم داشت! (ویژه بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر)
و البته..
خرس طلایی جشنواره برلین بر دوستداران اصغر فرهادی مبارک!

ناجورهای فیلتر شده دوشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 10:53 ب.ظ http://www.Najoorha.blogspot.com

دقیقا در مورد دو صحنه ای که ازش انتقاد کردی تو رو ارجاع می دم به کتاب هیچکاک تروفو با ترجمه ی دوایی .
با حرفت موافق نیستم .
خوندم در باره همه فیلمایی که در این مدت دیدی . بعدها شاید باهم حرف زدیم دربابشون .



رفیقت : ناجور

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد