فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

Wall-E

Wall-E (2008)

نویسنده مشترک و کارگردان: اندرو استنتون

سالهاست که انسانها کره زمین را به خاطر آلودگی بیش از حد ترک کرده اند و تنها ساکن کره زمین رباتی به نام وال-ای است،وظیفه این ربات بسته بندی زباله های روی زمین و مرتب کردن آنهاست اما با پیدا شدن سروکله رباتی مدرن و زیبا به نام ایوا ،وال ای دلبسته او می شود ..

اندرو استنتون از آن نامهاییست که میشه بهش امیدوار بود و اینو با کارنامه خوبش ثابت کرده.انیمشن هایی مثل داستان اسباب بازی،در جستجوی نمو ،شرکت هیولاها و .. البته در تمام موارد استنتون کارگردان نبوده و گاهی فیلمنامه نویس بوده..

در ابتدا با زندگی ساده و زیبای روبات دوست داشتنی فیلم یعنی وال-ای آشنا میشیم.نکته اصلی در شخصیت پردازی روبات های فیلمه که تمام اونها مثل انسانها احساسات دارن و حتی میتونن خارج از برنامه ریزیشون تصمیم گیری و اقدام کنن.البته این کمی جای گیر دادن هم داره،مثل اون مورد که ایوا با دیدن نمونه گیاهی ناخودآگاه و طبق برنامه ناگهان به حالت خاموش-استندبای میره اما در سایر موارد خارج از دستورات و برنامه ریزیها عمل می کنه.. از این دست سوالات زیاد میشه برای فیلم مطرح کرد اما این بحث رو باید رها کنیم،وال-ای فیلمی نیست که بخوایم به این نکته هاش گیر بدیم و مته لای چرخ منطق علمی فیلمنامه بذاریم.

فیلمنامه از دو جبهه مخاطب رو به خوبی درگیر و جذب می کنه؛یکی با روایت داستانی احساساتی،رمانتیک و شاعرانه :وال-ای این روبات تنها،درب و داغون اما پر احساس که شبها پس از تمام شدن کارش تکه فیلمهای رمانتیک میبینه،عاشق رباتی میشه که برای ماموریت به زمین اومده. وال-ای زمینیه(با تسمه و غلتکی که شبها از پاش در میاره) ولی ایوا آسمانی(به راحتی در هوا پرواز میکنه).خلاصه همون داستان عشق بین دو ناهمگون،یکی زیبا و یکی زشت ..

داستان بعدی که بهش می رسیم مربوط به آدمهاییست که در سفینه ای به صورت ماشینی زندگی می کنند و حالا با پیدا شدن نمونه گیاهی در زمین قراره طبق برنامه ریزی های قبلی به زمین برگردن.اما ربات ها که کنترل تمامی حرکات انسانها در سفیه به دست اونهاست مانع میشن و ماجرایی جذاب و پرکشش هم در این بخش روایت میشه.بزگنرین نقطه قوت فیلمنامه اینجاست که به خوبی ژانر رومانس و اکشن رو با هم پیوند میده و به سبک و سیاق فیلمهای کلاسیکی که وال-ای عاشق تماشایشان بود همه چیز به خوبی تموم میشه.

- فیلم به غیر از اینکه اسکار بهترین فیلم انیمیشن رو برد،در 5 بخش دیگه-از جمله فیلمنامه اوریژینال- هم نامزد جایزه اسکار شد که در این حیث به اتفاق انیمیشن "دیو و دلبر ( Beuaty and the Beast ) ،رکورد دار محسوب میشه.

ارزشگذاری فیلم:

لینک فیلم در IMDB

نظرات 4 + ارسال نظر
ه.ر چهارشنبه 19 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:10 ب.ظ http://perspective-1991.blogfa.com

من عاشقشم!
وال ای جدا که انیمیشن بی نظیریه..

ناجورها چهارشنبه 19 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 04:17 ب.ظ http://www.najoorha.blogspot.com

سلام رفقا
بذارید اول بپرسم چرا از دیالوگهای ابزورد سردرنمیارید ؟ اونا که خیلی مینیمال هستن ؟ تا حالا از این دیالوگها نداشتید تو زندگی روزمره تون ؟
اما وال ای :
با اینکه خیلی اهل انیمیشن دیدن نیستم اما عاشقانه وال ای رو دوست داشتم . ثابت کرد می شه عاشق چند تکه فلز کهنه و کثیف شد . همونطور که خودش و ایو شدن .
صداهای کاراکترها نیز قابل تامل بود .( به زبان اصلی البته )



ارادتمندتون: ناجور

ما کلاً زندگیمون ابزورده اما بیخیال..
صداهای کاراکترها برام زیاد قابل تامل نبود.. البته که به زبان اصلی

حسام پنج‌شنبه 20 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 12:24 ب.ظ http://hessamm.blogsky.com

وال ایی شاهکار دیسنی/پیکسار تا بحاله. شاید بیشتر از ده بار دیدمش و باز هم موقع تماشای سکانس های ابتدایی فیلم تحت تاثیر خلاقیت گروه سازنده قرار می گیرم. طرح اولیه چیز خیلی خاصی نیست اما گروه ۵۰ نفره ای که روی جزئیات و ریزه کاری های طرح کار کردن تا فیلمنامه نهایی حاصل بشه، واقعا بی نظیرن.

من از سال ۷۹ تابحال عضو آسیفا (انجمن انیمیشن سازان ایران خانه سینما) هستم و هر دو سال یه بار یکی از این ۵۰ نفر میاد و توی خانه هنرمندان سخنرانی می کنه درباره تکنیک های کوچیک اما موثری که توی انیمیشن های پیکسار بکار می ره. حرف هاش خیلی جالبه. (راستی یه ایرانی هم عضو این گروه ۵۰ نفره اس). اگه بدونی روی مثلا همین وال ایی چند نفر آدم چند ساعت و چند ماه وقت گذاشتن تعجب می کنی...

اگه من جای یکی از مدیران آسیفا بودم به نماینده پیکسار یه مجموعه دی وی دی از "شکرستان" می دادم ببرن نگاه کنن بدونن خلاقیت چیه..
از شوخی گذشته من این مجموعه شکرستان رو خیلی دوست دارم واقعاً کارش یک سر و گردن از تولیدات انیمیشن تلویزیون ایران بالاتره.

میله بدون پرچم جمعه 21 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 07:26 ق.ظ

سلام
شکرستان رو خوب اومدی!
من دو سه بار به واسطه پسرم دیدم و حال کردم
این فیلم هم باید دیدنی باشه

بله،دیدنیه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد