فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

Head-On

Head On

نویسنده و کارگردان : فاتح آکین

جاهد و سیبل دو ترک تبار ساکن آلمان هستند که هر دو به علت خودکشی ناموفق در یک کلینیک با هم برخورد می کنند. سیبل به جاهد که معتاد به الکل و مواد مخدر است پیشنهاد ازدواج می دهد.سیبل در خانواده ای متعصب زندگی میکند ولی به گفته خودش دوست دارد با افراد مختلف س.. داشته باشد و انگیزه اش از ازدواج با جاهد رهایی از دست پدر و برادرش است تا آزادانه هر طور که دوست دارد زندگی کند ..

عنوان فیلم به نامهای مختلفی ترجمه شده : شاخ به شاخ ، تصادف با روبرو یا دیوار و  ..

برای پی بردن به معنای عنوان فیلم دو نکته وجود دارد یکی صحنه تصادفی که جاهد با سرعت تمام ماشین را به دیواری می کوبد و سر از کلینیک در می آورد و دیگری تقابل دو نسل مختلف یا تقابل دو فرهنگ(تعصب و بی بند و باری) و یا برخورد اتفاقی دو انسان (جاهد و سیبل) که سرنوشت هر کدام پس از این برخورد تغییر می کند. 

نمی دانم هنرپیشه مرد فیلم دقیقا چه نام دارد؟ چاهیت یا جاهد یا چیز دیگری.در IMDB  که نوشته شده Cahit به هرحال با توجه به حرف دکتر روانپزشک (که به او می گوید معنای نامت چیست و او معنای نامش را نمی داند و دکتر می گوید نام های ترکی با معنا هستند،حتما نامت یک معنایی دارد) خیلی دوست دارم بدانم نام او یا نام سیبل چه معنایی می دهد.داستان فیلم بسیار زیباست و شخصیت ها خیلی قوی به تصویر کشیده شده اند؛من که تا چند روز پس از تماشای فیلم مدام به این دو شخصیت فکر می کردم و این شاید بدان معناست که آنها به معنای کامل دو شخصیت باور پذیر و قابل لمس بودند که توسط کارگردان خلق شده اند.موزیک هایی که در جای جای فیلم شنیده می شود با نشستن و هماهنگی کامل با قصه و فضا و حال شخصیت ها،تصاویری زیبا و به یاد ماندنی می آفرینند. زیباترین آنها جاییست که جاهد خسته از بازی زندگی و درمانده از عشق غریبش به همسرش یا به بهتر بگوییم هم اتاقی اش با دستهای خونین بر روی صحنه می رود و با خواننده می رقصد.قاب انتهایی این سکانس که جاهد بر روی زمین مستاصل می نشیند و نفس نفس می زند اوج نقش آفرینی بازیگر و نهایت  خوش سلیقگی کارگردان در رسانیدن فیلمش به اوج است.

- فاتح آکین کارگردانی آلمانی اما با پدر و مادری ترک است و این فیلم افتخاری بزرگ برای او به همراه آورد.پس از هفده سال ناکامی سینمای آلمان در جشنواره برلین(که متعلق به کشور خودشان است) این فیلم موفق شد خرس طلایی جشنواره برلین را دریافت کند.

ارزشگذاری فیلم :

فیلم در IMDB

نظرات 3 + ارسال نظر
ناجورها سه‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 01:51 ق.ظ http://www.Najoorha.blogspot.com

سلام رفیق
وبلاگت رو خیلی وقته می خونم .
دیدم فیلم Head on رو دیدی . موافقم باهات . این یکی از شاهکارهای فاتح آکینه .
مطلبت رو هم در باب مرد بدون گذشته دوست داشتم . اساسا نباید به سادگی از کوریسماکی گذشت . کارگردانی به شدت قابل اعتماد و احترامه .
اما مطلبت در باب فرانسوا اوزون : من ریکی رو ازش ندیدم ولی Time to Leave ، Swimming Pool ،Criminal Lovers ،8 Women و 5x2 رو ازش دیدم . برام قابل احترامه و دیدگاهش در مورد مسئله ی جنسیت و روابط مرتبط با اون و دغدغه هاش در این مورد رو دوست دارم .
به طور کلی از آشنایی باهات شادم رفیق .

دوستدار و ارادتمند تو : ناجور

متشکرم .
غیر ریکی من فقط swimming pool رو از فرانسوا ازون دیدم که تو همین وبلاگ هم براش پست گذاشتم و فیلم خوبی بود.

محمد خلیلی نژاد - هنر سینما سه‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 07:43 ب.ظ http://www.artfilm.blogfa.com

سلام دوست عزیز . ممنون که سر زدی سر افرازمون کردی
با نظرت کاملا موافقم
در مورد نوشته هات هم باید بگم بسیار مفید هستند .در حال خواندن مطالب شما هستم.
در ضمن شما رو لینک دادم
موفق باشید

متشکرم ..

ناهید یکشنبه 17 دی‌ماه سال 1391 ساعت 05:17 ب.ظ

عاشق این فیلمم ده بار شایدم بیشتر دیدمش
بقیه فیلماشم به همین نکته بینی و خوبی ساخته؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد