فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

Cleo from 5 to 7

کلو،ساعت 5 تا 7 (1962)

نویسنده و کارگردان: اگنس واردا

محصول فرانسه ، 90 دقیقه

فلورنس که نزدیکانش او را کلو(کلوپاترا) نیز صدا می کنند،خواننده زیبا و جوانیست.کلو بیمار شده و با نگرانی در انتظار جواب آزمایشش است..

فیلم از ساعت پنج تا شش و نیم قسمت بندی شده و هر شش،هفت دقیقه نوشته ای بر روی تصویر می آید که مثلاً بخش چهارم از 5:18 تا 5:24 ؛بدین شکل مخاطب همراه با کلو مجبور است دقیقه به دقیقه این لحظات نگران کننده و شاید مرگبار را بشمارد و در انتظار جواب دکتر باشد.

فیلم سرشار از جزئیات ریز چه در فرم و چه در محتواست.از همان ابتدا که کلو پیش فالگیر رفته نماها و قاب بندیها نشان از فکر و دقت بی اندازه ای دارد.جامپ کاتهایی که در تصاویر کارتها دیده می شود،حرکات دوربین بر روی کارتی که تصویر اسکلت دارد و در ادامه پایین آمدن کلو از پله ها با آن حرکات دوربین و موسیقی ای که از صدای کفشهای کلو هم در آن استفاده شده همگی نشان از ساختاری قوی و حساب شده دارند.اوج این کارگردانی زیبا را می توان در صحنه تمرین کلو با نوازنده و ترانه سرا دید چه آنجا که هنگام نواختن پیانو،حرکات دوربین همچون کلو که سرش را تکان می دهد از این سو به آن سوست و در نهایت قسمتی که کلو آن ترانه جدید و حزن انگیز را می خواند.نحوه اجرای این ترانه هم در نوع خود بسیار جالب است انگار فیلم پایش را از محدوده رئالیسم به آن سو می گذارد.کلو اولین بار است متن این ترانه را می بیند اما انگار که ندای درونی او باشد ادامه آن را با تسلط و بدون نگاه کردن به متن می خواند به اینها اضافه کنید موسیقی را که از هیئت یک پیانوی تنها خارج شده و پس زمینه مشکی که انگار کلو را به تنهایی و در دنیایی دیگر در بر گرفته(هر چند در پایان ترانه می بینیم این پس زمینه مشکی واقعی بوده و بخشی از پرده دیوار اتاق است)

- با در و پنجره هایی باز

با بادی که همه چیز را بر هم می ریزد

همچون خانه ای متروکم

بدون تو ، بدون تو

همچون جزیره ای تنها

زیر تاخت و تاز دریاها

تمام شنهایم از دست رفته

بدون تو ، بدون تو ..


نقد این فیلم در وبلاگ ناجورها

ارزشگذاری فیلم:

لینک فیلم در IMDB

نظرات 1 + ارسال نظر
ناجورهای هنوز فیلتر جمعه 20 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:24 ب.ظ

اولا که ممنون از لینکی که به اون نیمچه تحلیل من دادی .

دوما که پس یک سوم پایانی فیلم چی ؟ هیچ اشاره ای بهش نشده . اون نگاه نو از منظر کلئو به شهر پاریس در پشت تراموا ؟ اون دوربین پشت ماشین و دور شدن اش در مسیر پر درخت ؟

عالیه این فیلم . هر چه زودتر از واردا کارهای دیگرش رو هم ببین . خصوصا خانه به دوش (Vagabond) و همچنین خوشه چینان و من .


ارادتمند : ناجور

درسته،خوب قرار نیست که به تمام فیلم اشاره بشه و یه نقد کامل داشته باشیم.
میشه به این هم اشاره کرد که آغاز فیلم با طالع بینی بود که دونسته هاش از روی کارتهای رنگی میومد و پایان فیلم با مردی بود که اتفاقاً اون هم زیاد می دونست اما دونسته هاش از طبیعت و درخت و ..
اولی حال کلو رو اونطور خراب و مایوس میکنه و دیگری امید و رهایی رو براش به ارمغان میاره..
از این کارگردان راستش این اولین فیلم بود که دیدم این خانه به دوش هم که گفتی چشم،باید برم سراغ دانلودش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد