فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

باشو غریبه کوچک

باشو غریبه کوچک (1365)

نویسنده و کارگردان: بهرام بیضایی

باشو پسربچه ایست که با کشته شدن خانواده اش در بمباران،سوار بر کامیونی می شود و سر از شمال کشور در می آورد..

آغاز : تیتراژ فیلم در زمینه سیاهی مشاهده می شود و در لابه لای اسامی تیتراژ یک سری هواپیمای جنگی با ظاهری کودکانه در حال عبورند.احتمالاً برداشت و تصویر ذهنی یک کودک از هواپیما مطابقت دارد با اشکال همین هواپیماهای تیتراژ.در ادامه و بلافاصله پس از پایان تیتراژ نماهایی از بمباران و انفجار داریم.شاید فیلمساز قصد داشته در همان ابتدا شخصیت مهم و عامل اصلی پدید آمدن چنین داستانی را(از نگاه یک کودک،شاید باشو) به ما معرفی کند.در کنار این پارادوکس زیبایی داریم از آن هواپیماهای کودکانه و آن بمباران وحشتناک..

ساقه ها به این صدا بهتر رشد می کنند یا کودکان با این فیلم بهتر .. : باشو و پدرانش اعتقاد دارند با خواندن آوازهایی خاص ساقه ها بهتر رشد می کنند.من هم اعتقاد دارم کودکان با دیدن این فیلم بهتر رشد می کنند.انسان دوستی و نوع دوستی فارغ از رنگ و نژاد و زبان و قومیت در این اثر به بهترین شکل نمود پیدا می کند.درست است که نایی(سوسن تسلیمی) هر چه تلاش می کند و می سابد نمی نواند رنگ تیره پوست باشو را سفید کند اما بیضایی دلهای ما را حتی شده برای چند ساعت می شوید و سفید می کند.

پایان : فیلم پایانی زیبا و نمادین دارد که به راحتی هم در دل داستان حل می شود.پیش از این چندین بار تلاش نایی و باشو رو برای دور کردن گرازها از مزرعه دیده بودیم.اما این بار با بازگشت مرد نایی و به وجود آمدن همدلی بین او و باشو،آن فریادها برای دور کردن هر گراز و خوکی که پایش را به این خاک دراز کرده باشد کافیست..

- و اما درباره آن تازه وارد که اسمش باشو است؛قدمش مبارک باشد.اینطور که شما بنوشتید باید برای خودش مردی باشد.خیال من راحت است که شما را تنها نمی گذارد.آنجا خیلی کار است،اگر من نیستم اقلاً او هست.خوب است جای من باشد و شما را کمک احوال باشد؛سلام مرا به باشو برسانید..

ارزشگذاری فیلم:

نظرات 4 + ارسال نظر
محسن پنج‌شنبه 12 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 03:18 ق.ظ http://www.mohonar.blogfa.com

فیلم مورد علاقه ام است . خیلی دوستش دارم . مطلبت هم خوب بود . سکانس معرفی سوسن تسلیمی در این قیلم شاهکار است . یک کلوزآپ از صورت خانوم تسلیمی به طوری که روسری را از با دو دست کشیده و فقط چشمهایش معلوم است فوق العاده بود . از جمله فیلمهایی ست که بیضایی فرم و محتوا را به اندازه انجام داده و سعی نکرده که بازی فرمی کنه . با فرمش محتوا آفریده

بله،شاید بشه گفت بهترین فیلم بیضایی باشه.

دایناسور پنج‌شنبه 12 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:45 ق.ظ http://1dinosaur.persianblog.ir

سلام
موافق 4 ستاره هستم برای این فیلم دوست داشتنی همه دوران ها.
فیلمی برای ایران

تعبیر زیباییه : فیلمی برای ایران

حسام پنج‌شنبه 12 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:58 ب.ظ http://hessamm.blogsky.com

توی مجله فیلم این شماره عکسی انداخته اند از بازیگر نقش باشو که الان بزرگ شده و در جنوب سیگارفروشی می کند.

بعضی ها هم معترض هستن به بهرام بیضایی که چرا بازیگر فیلمت رو رها کردی و این سرنوشت رو پیدا کرد!!! نمی دونم آیا واقعا بیضایی بابت سیگارفروش شدن این پسر مسووله و باید جواب پس بده؟؟؟

بله حسام خان،من هم خواننده همیشگی مجله فیلمم.
البته بیشتر در مجله فیلم از بیضایی حمایت شده.
پیش از این یکی دو بار در تلویزیون عدنان(همون بازیگر باشو) رو نشون دادن که من یه بار دیدم باهاش مصاحبه کرده بودن.متاسفانه جای اون لبخند زیبا در فیلم اونجا با یک باشوی عصبی و خسته از زندگی طرف بودیم..

حسین جوانی جمعه 13 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 03:28 ب.ظ

عاشق اون عکس شدم که از رویای آریزونا گذاشتی. دمت گرم

چاکرم
شما اولین کسی هستی که بهش اشاره کردی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد