جدایی نادر از سیمین (1389)
نویسنده و کارگردان : اصغر فرهادی
نادر(پیمان معادی) که همسرش سیمین(لیلا حاتمی) از دادگاه تقاضای طلاق کرده برای نگهداری از پدر پیرش زنی به نام راضیه(ساره بیات) را به خانه می آورد..
اصغر فرهادی با فیلمها و سینمایش نقطه عطف دیگری برای سینمای ایران رقم زده،آنقدر برای این دو فیلم آخر فرهادی مطلب و نقد نوشته شده که فکر می کنم جدایی نادر از سیمین و درباره الی رکورددار تعداد نقدهای نوشته شده برای یک فیلم در ایران باشند.
فرهادی استاد فیلمنامه نویسی است و اگر هم برای کس دیگری بخواهد بنویسد فضای کار را چنان مناسب با خواست کارگردان و فضای فیلمهای او می سازد که به عنوان مثال باور نمی کنی فیلمنامه ای چون ارتفاع پست را خود حاتمی کیا ننوشته باشد.
فیلم را تا حد بسیار زیادی دوست داشتم اما چند سوال:
1- چه اصرارییست که در فیلم تاکید شود ترمه(دختر نادر و سیمین) یازده سال دارد؟ آیا یازده سالگی با چهره،رفتار،لحن گفتار و درک بالایی که از او شاهدیم همخوانی دارد؟ اصلاً اگر سن او گفته نمی شد چه ایرادی داشت؟
2 – سرنوشت آن پولی که به گمان نادر دزدیده شده بود چه شد؟ اگر جوابتان این است که در ابتدای فیلم سیمین به کارگر داد باید بگویم نادر که آن همه از مقدار صحیح پول مطمئن بوده حتماً به تازگی و بعد از رفتن سیمین از خانه آن پول را شمرده و گرنه این همه یقین پیدا نمی کرد کار راضیه باشد.
3 – راضیه که با شکایت نادر قرار بود بازداشت شود چطور از آنجا بیرون آمد؟،به گفته خود آنها تهیه سند برای او و شوهر بدهکارش غیرممکن بود و نادر هم که قرار نبود(و منطقی هم نیست) که تا شکایت آنها سرجایش است از شکایت خودش صرف نظر کند.اگر هم صرف نظر کرده باشد چیز کم اهمیتی نیست که فیلم از آن بگذرد همانطور که مشاهده کردیم نادر از قاضی درخواست کرد از تنبیهی که برای همسر راضیه یعنی حجت(شهاب حسینی) در نظر گرفته بگذرد.
حتی اگر این سوالهایی که طرح کردم بجا و بدون پاسخ باشند آنقدر جدایی نادر از سیمین خوب و دلنشین است که در اولین فرصت دوست دارم دوباره ببینمش؛با این وجود به شخصه برای من در میان فیلمهای فرهادی،هنوز چهارشنبه سوری بهترین است..
ارزشگذاری فیلم:
سلام
خیلی فیلم درست درمونیه.
شدیدا لذت بردم از دیدنش.
منم یه یادداشت نوشتم که بزودی میذارمش تا دوستان بخوونند. من هم به بند یک شما اشاره کردم و بنظرم تنها نقطه ضعف فیلم همینه.
دارم انرژی جمع می کنم یه بار دیگه ببینمش.
خوبه،منتظرم مطلبت رو بخونم..
سلام
قصد دیدنش را دارم! اما می ترسم اینقدر طول بدم که نادر به سیمین رجوع کنه
سلام
نترس رجوع نمی کنه..
خیلی خوب بود سوالاتی که فرهادی از قصد در ذهن مخاطب ایجاد میکنه تا بیننده را گیج کنه خوب نوشتی
به نظر من هم تاکید روی یازده ساله بودن ترمه بیجا بود. اصلا این چه دختر یازده ساله ایه که مثل ۱۶ ساله ها رفتار می کنه و دوم راهنمایی هم هست؟!
جواب سوال دوم هم همونه که نوشتی. همون پولیه که سیمین ابتدای فیلم از داخل کشو برداشته.
فیلمنامه ارتفاع پست رو هم در واقع خود حاتمی کیا نوشت. چون اتفاقا من از ابتدای نگارش فیلمنامه این فیلم در جریانش بودم و از نسخه اول تا نسخه نهاییش همه رو خوندم، می دونم که فرهادی تنها در یک بازنویسی شراکت داشت که اونهم با مخالفت حاتمی کیا مواجه شد. اون موفع فرهادی اسم خودش رو روی جلد فیلمنامه کنار اسم حاتمی کیا نوشت که همین کار با واکنش بسیار تند حاتمی کیا مواجه شد. فرهادی در نهایت چند سکانس رو جابجا کرد و چند دیالوگ به فیلم اضافه کرد وگرنه کل کار متعلق به خود حاتمی کیاست.
من فکر می کردم بیشتر فیلمنامه متعلق به فرهادی باشه..
البته رنگ و بوی شعاری بودنش که مشخصه مال خود حاتمی کیاست.
این فیلم بدرد نخوری است. حالم رو بد جوری تو سینما هم زد. حیف پولم!
احتمالاً اشتباهی به جای تماشای اخراجیها به تماشای این فیلم اومدین..
به شخصه برای من در میان فیلمهای فرهادی،هنوز چهارشنبه سوری بهترین است.
مهندس
این نظرتون را به آقای ساداتیان، تهیه کننده چهارشنبه سوری در میان گذاشتم، پاسخ جالبی دادند، اینکه در جدایی تجربه آقای فرهادی بیشتر بوده است و کار بهتری از نظر کارگردانی ارائه داده اند ولی از نظر داستان، داستان نسبتا مشابهی داشتند.
مرسی،جالبه
اما خوب نظر یه تهیه کننده فقط به اندازه یک مخاطب جدی سینما ارزش داره نه بیشتر
چهارشنبه سوری فیلم قوی ایه. ولی جدایی واقعا تکون دهنده است.
ایرادایی که تو متن گرفته شد، بیشتر شبیه کمسابقه های هوش مجله های گروه سنی الفه! یعنی واقعا فیلم اونقدر غنی نیست که آدم حتی فکرش سمت همچین چیزایی نره؟؟!!
اینکه فیلم غنی باشه دلیل بر این نیست که آدم فکرش سمت همچین چیزایی نره..