X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
یکشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1389

پول را بردار و فرار کن(1969)

نویسنده(مشترک) و کارگردان : وودی آلن

ویرجیل(وودی آلن) یکی از معروفترین،با سابقه ترین و در عین حال بی دست و پا ترین دزدان تاریخ است..

فیلم ترکیبی از ژانر کمدی و فانتزی است.خلاقیت در این فیلم حرف اول را می زند،شیوه خاصی که وودی آلن برای روایت برگزیده بارزترین وجه نوآوری و خلاقیت فیلم است.یک راوی که هیچگاه دیده نمی شود با لحنی جدی- به مثابه فیلمهای مستند زندگی نامه ای- روایت را شروع می کند و درباره خانه ای  که صحبت می کند که ویرجیل در آن به دنیا آمده و عکسهایی از کودکی ویرجیل نیز مشاهده می شود.در ادامه هم مصاحبه هایی را شاهد هستیم که مصاحبه شوندگان رو به دوربین درباره ویرجیل صحبت می کنند؛معلم مدرسه،مربی موسیقی،روانشناس،همبند زندان و از همه مهمتر پدر و مادر ویرجیل که برای شناخته نشدن جلوی در و همسایه با گریم عجیب و مضحکی جلوی دوربین حاضر شده اند.باقی فیلم هم داستانکهاییست از زندگی ویرجیل که همیشه با بلاهت و سادگی اش دزدی می کند،دستگیر می شود، از زندان فرار می کند و حتی عاشق می شود.

فیلم شاید انتقادی باشد از جامعه ای که فردی ساده و منزوی را به یک تبهکار تبدیل می کند.دو تنبیه برای شیطنتها و دزدیهای ویرجیل در فیلم شاهد هستیم یکی زندانی کردن او و دیگری خرد کردن عینک ویرجیل زیر پا.اولی چاره اش فرار از زندان است که ویرجیل با بلاهت تمام گاه در آن موفق می شود و گاهی هم یک باران بی موقع اسلحه صابونی اش را تبدیل به کف می کند(اینها نشان می دهد به هر حال ویرجیل در برابر این تنبیه جامعه تسلیم نمی شود) اما تنبیه دوم (له کردن عینک) که از کودکی شروع می شود( و شاید نمادی از تحقیر و خرد کردن شخصیت ویرجیل باشد) تاثیر متفاوتی بر روی ویرجیل دارد به طوری که در صحنه ای شاهد هستیم ویرجیل هراسان در مقابل دو پلیس خودش پیش دستی می کند و با له کردن عینکش،خودش را تنبیه می کند.

انتخاب یک پایان مناسب برای فیلم یا داستان از مواردیست که تاثیر زیادی در خاطره ای که از فیلم در ذهنمان باقی می گذارد دارد از آن گذشته بسیاری از فیلمها وجود دارند که نقطه ضعف بزرگشان 2،3 دقیقه انتهایی آنهاست(نمونه اش به رنگ ارغوان یا همین پست قبلی My Blueberry..) اما یکی از نقاط قوت فیلم پول را بردار و فرار کن پایان ساده و شیرین و همجنس فضای فیلمش است : ویرجیل که در زندان و در حال مصاحبه است در دیالوگ پایانی فیلم از مصاحبه کننده می پرسد خبر نداری جدیداً قراره بارون بیاد یا نه؟ و اینجاست که می بینیم مشغول ساختن یک تفنگ دیگر از صابون است..


این نخستین فیلمی بود که وودی آلن در آن نویسنده،کارگردان و بازیگر بود.

در پایانی که آلن ابتدا برای فیلمش در نظر داشت ویرجیل در حین فرار از زندان سوراخ سوراخ می شد اما عوامل فیلم آلن را از این پایان تلخ منصرف کردند.

ارزش گذاری فیلم:

لینک فیلم در IMDB