فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

The Social Network

شبکه اجتماعی(2010)

کارگردان : دیوید فینچر

مارک زاکربرگ که توانسته سایت بسیار موفق و پرمخاطب فیس بوک را راه بیندازد در دادگاهی حضور دارد که چند نفر ادعاهایی در مورد ایده و مالکیت این سایت دارند..

اول از همه به شعار تبلیغاتی فیلم توجه کنیم: شما بدون آنکه چند نفر را با خود دشمن کنید موفق به داشتن میلیونها نفر دوست نمی شوید.چقدر این جمله تبلیغاتی در مورد میلیونها دوست فیس بوکی(که فقط اسم دوست را یدک می کشند و هیچ شباهتی به دوست واقعی ندارند) و آن چند نفر دشمن واقعی(که هیچ نسبت و شباهتی با دوستان فیس بوکی ندارند)که مارک زاکربرگ دارد تطابق و همخوانی دارد؟ به نظر می رسد این شعار تبلیغاتی فیلم بیش از یک جمله دهن پرکن معنای دیگری ندارد و اگر معنایی هم داشته باشد ربطی به این فیلم و دوستان فیس بوکی و دشمنان آنچنانی ندارد.

فیلم شبکه اجتماعی به تازگی در 6 بخش مهم جوایز گلدن گلوب نامزد شده و مسلماً در سطحی مشابه هم برای جوایز اسکار هم نامزد می شود اما خوب باید بگویم این فیلم،فیلم مورد علاقه من نیست.

یکی از نکاتی که در این فیلم دوست نداشتم زیاده گویی های شخصیتها بود؛به سکانس شروع فیلم توجه کنید،صحبتهای مارک و اریکا که به مشاجره ختم می شود هشت صفحه از فیلمنامه را اشغال کرده است و در پایان از این سکانس طولانی و پر از دیالوگ های سریع چه در یاد می ماند غیر از اینکه تعداد نابغه های چینی از کل جمعیت آمریکا بیشتر است و بلندپروازیهای مارک باعث می شود اریکا او را ترک کند.در بخشهای دیگر نیز بسیاری از اطلاعاتی که مخاطب درباره آمار و اطلاعات سایت دریافت می کند اضافی است و به هیچ کاری نمی آید.آنچه که مهم بوده این است که با نبوغ مارک شبکه فیس بوک به سرعت گسترش پیدا می کند و خوب 90 درصد کسانی که به تماشای فیلم می نشینند این سیر صعودی سایت برایشان از قبل مشخص بوده.


- دیوید فینچر برای پیدا کردن دوقلوهایی که بتوانند نقش آن دوقلوهای قایقران شاکی را بازی کنند به مشکل برمی خورد در نتیجه از دو بازیگری که شباهتی به هم نداشتند استفاده می کند و با کمک جلوه های کامپیوتری صورت یکی از بازگرها را برای دیگری همانند سازی می کنند(به زبان خودمان کپی پیست می کنند)

ارزشگذاری فیلم:

لینک فیلم در IMDB

نظرات 5 + ارسال نظر
حسام دوشنبه 20 دی‌ماه سال 1389 ساعت 08:41 ق.ظ http://hessamm.blogsky.com

من تا الان نگران بودم از اینکه فیلم خوبی دیدم ولی متوجه ظریف کاری های هنریش نشدم. حالا یه کم خیالم راحت شد!

این فیلم به غیر از گلدن گلاب، تا بحال موفق شده جایزه بهترین فیلم و کارگردان بازیگر نقش اول مرد رو از صنف منتقدین شهرهای مختلف آمریکا دریافت کنه. نمی فهمم چرا؟ چرا فیلمی که انقدر همه چیزش قابل پیش بینیه و بیشتر به یک نمایشنامه رادیویی شبیهه تا فیلم سینمایی باید انقدر مهم بشه؟

هنوزم هفت بهترین فیلم فینچره و بعدش زودیاک.

قابل پیش بینی و بدون لحظه ای چالش جدی
شاید بیشتر این داوران و منتقدین عضو فیس بوک بودن و حسابی ذوق کردن

ناجورها دوشنبه 20 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:14 ب.ظ http://www.najoorha.blogspot.com

سلام
دلم برای وبلاگتون تنگ شده بود رفقا .
دیدم تو این مدتی یک ماه و خرده ای که نبودم کلی فیلم دیدید . راستش دوست دارم در باب تک تکش براتون بنویسم و بحث کنیم .
اما خیلی دیدید !!!
باری
کوتاه در مورد چندتاش می نویسم براتون :
اولا تولدتون مبارک .
دایی جان ناپلئون ماندگارترین سریال ایرانیه و با نام پزشکزاد و تقوایی جاودانه خواهد ماند . خانواده نیک اختر رو از پزشکزاد خوندم و خوشم نیومد .
در باب سامورایی به نکته جالبی اشاره کرده بودی نقص در جزییات پلیسی و نحوه بازدداشت جف . اما اینها در حاشیه ست . نکته ی بسیار مهم فیلم سرآمد بودنش در ژانر نوار هست و چطور نمایش دادن ریز به ریز مولفه های فیلم نوار .
سایه ی یک شک بی تردید از تکامل یافته ترین کارهای هیچکاکه . صحنه ی ورود قطار به ایستگاه و اون دود اغراق شده ی مصنوعی رو بسیار دوست دارم . تاثیر این صحنه بر الیا کازان در صحنه ی ابتدایی اتوبوسی به نام هوس غیر قابل انکاره .
چه کسی امیر را کشت به لحاظ پلات فیلمنامه ای کار نویی نیست اما مکانیزم پرزنتیشن طرح به کلی مدرن و متفاوت با فیلمهای وطنی ست .
طبیعت بی جان رو موافق نیستم که بهتر فیلم کوتاه می بود . طول نماها رسالت بی جان و کسالت بار بودن آمبیانس کار رو بر دوش می کشن و اگر ایت توالی طولها در هر نما و یا تکرارهای ملال آور نبود باز هم شاهکار شهید ثالث چنین اثری داشت ؟
و اما لبوفسکی بزرگ :
عاشق این فیلمم . شاهکاره .
والسلام


همیشه دوستتون : ناجور

سلام ناجورجان
من که دیگه فکر کردم فراموشم کردی.
راستی این رفقا که میگی یکیش مدتهاست دیگه اینجا نمیاد(مثل ناجورها که دیگه در واقع شده ناجور)
این فیلم طبیعت بیجان برای من که خیلی ملال آور بود..

میله بدون پرچم سه‌شنبه 21 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:34 ب.ظ

سلام
پس فیلمی که قراره اسکار زیاد ببره امسال اینه؟

سلام
این و تلقین شانسشون زیاده

حسام سه‌شنبه 21 دی‌ماه سال 1389 ساعت 08:50 ب.ظ http://hessamm.blogsky.com

البته Black Swan هم فیلم خوبیه. می تونه رقیب جدی برای هر دو باشه.

اون رو ندیدم اما خوب فکر کنم کارهای آرونوفسکی زیاد باب میل رای دهندگان آکادمی نیست."مرثیه ای برای یک رویا" حقش نبود برای فیلمنامه و فیلم و کارگردانی و فیلمبرداری و تدوین و موسیقی نامزد بشه؟
خداییش من که اصلاً اسکار رو قبول ندارم

حسام سه‌شنبه 28 دی‌ماه سال 1389 ساعت 08:47 ق.ظ http://hessamm.blogsky.com

نتیجه گلدن گلاب رو دیدی؟

به احتمال زیاد در اسکار هم همین نتایج تکرار می شه.

نه هنوز ندیدم.
راستی من هنوز منتظرم..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد