X
تبلیغات
رایتل
یکشنبه 19 دی‌ماه سال 1389

شبکه اجتماعی(2010)

کارگردان : دیوید فینچر

مارک زاکربرگ که توانسته سایت بسیار موفق و پرمخاطب فیس بوک را راه بیندازد در دادگاهی حضور دارد که چند نفر ادعاهایی در مورد ایده و مالکیت این سایت دارند..

اول از همه به شعار تبلیغاتی فیلم توجه کنیم: شما بدون آنکه چند نفر را با خود دشمن کنید موفق به داشتن میلیونها نفر دوست نمی شوید.چقدر این جمله تبلیغاتی در مورد میلیونها دوست فیس بوکی(که فقط اسم دوست را یدک می کشند و هیچ شباهتی به دوست واقعی ندارند) و آن چند نفر دشمن واقعی(که هیچ نسبت و شباهتی با دوستان فیس بوکی ندارند)که مارک زاکربرگ دارد تطابق و همخوانی دارد؟ به نظر می رسد این شعار تبلیغاتی فیلم بیش از یک جمله دهن پرکن معنای دیگری ندارد و اگر معنایی هم داشته باشد ربطی به این فیلم و دوستان فیس بوکی و دشمنان آنچنانی ندارد.

فیلم شبکه اجتماعی به تازگی در 6 بخش مهم جوایز گلدن گلوب نامزد شده و مسلماً در سطحی مشابه هم برای جوایز اسکار هم نامزد می شود اما خوب باید بگویم این فیلم،فیلم مورد علاقه من نیست.

یکی از نکاتی که در این فیلم دوست نداشتم زیاده گویی های شخصیتها بود؛به سکانس شروع فیلم توجه کنید،صحبتهای مارک و اریکا که به مشاجره ختم می شود هشت صفحه از فیلمنامه را اشغال کرده است و در پایان از این سکانس طولانی و پر از دیالوگ های سریع چه در یاد می ماند غیر از اینکه تعداد نابغه های چینی از کل جمعیت آمریکا بیشتر است و بلندپروازیهای مارک باعث می شود اریکا او را ترک کند.در بخشهای دیگر نیز بسیاری از اطلاعاتی که مخاطب درباره آمار و اطلاعات سایت دریافت می کند اضافی است و به هیچ کاری نمی آید.آنچه که مهم بوده این است که با نبوغ مارک شبکه فیس بوک به سرعت گسترش پیدا می کند و خوب 90 درصد کسانی که به تماشای فیلم می نشینند این سیر صعودی سایت برایشان از قبل مشخص بوده.


- دیوید فینچر برای پیدا کردن دوقلوهایی که بتوانند نقش آن دوقلوهای قایقران شاکی را بازی کنند به مشکل برمی خورد در نتیجه از دو بازیگری که شباهتی به هم نداشتند استفاده می کند و با کمک جلوه های کامپیوتری صورت یکی از بازگرها را برای دیگری همانند سازی می کنند(به زبان خودمان کپی پیست می کنند)

ارزشگذاری فیلم:

لینک فیلم در IMDB