فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

Inception

تلقین(2010)

نویسنده و کارگردان : کریستوفر نولان

کاب(لئوناردو دی کاپریو) سردسته گروهیست که با ورود به خواب و رویاهای افراد اطلاعات محرمانه آنها را به سرقت می برند. این بار به کاب پیشنهاد می شود تا فکری خاص را به شخصی تلقین کند..

بهترین اظهارنظر کوتاه درباره فیلم را یکی از منتقدین خارجی(که نامش را به خاطر ندارم)گفته است: فیلم بیشتر قابل تحسین است تا دوست داشتن..

با اینکه یک پیش زمینه در مورد حیرت انگیز بودن فیلم در ذهنم داشتم باز هم در طول فیلم چندین بار آن را تحسین کردم اما با گذشت مدت زمانی کوتاه از پایان فیلم باید گفت فیلم چندان هم دوست داشتنی نیست.البته که این یک نظر شخصیست و با بازخورد این فیلم در مطبوعات و اینترنت مشخص شده این فیلم طرفداران خاص خود را دارد؛پس اینجا احتیاجی به ستایش فیلم نیست و سعی می کنم چند ایراد در فیلم پیدا کنم.

در اولین سرقت در رویای فیلم شاهدیم که کاب و گروهش به همراه سایتو در قطار به خواب رفته اند و دوباره در خانه سایتو در خوابی دیگر هستند(رویایی دو لایه) که خواب دوم مربوط به قصری بزرگ است.طبق آنچه که بعداً در فیلم راجع به قوانین رویاها خواهیم فهمید خوابها در لایه های پایینتر بسیار ناپایدار هستند اما در بخش ابتدایی فیلم که کاب در خواب لایه دوم باقی مانده دوست کاب سیلی محکمی به او می زند تا از خواب بیدار شود(به طوری که کاب در رویا دو متر پرت می شود)اما کاب بیدار نمی شود و مجبور می شوند او را به داخل وان پر از آب بیندازند.آن سیلی محکم در خوابی با لایه دوم کاب را از خواب بیدار نکرد اما بعداً وقتی مرد شیمیدان می خواهد تاثیر داروی خواب آورش را به کاب و دوستانش نشان دهد سیلی نه چندان محکمی به یکی از آن ده،پانزده نفری که به صورت گروهی در زیرزمین محل کارش (در خوابی بدون لایه دوم یا سوم) می زند و می گوید ببینید چقدر دارو قوی است.با این قوانین آن سیلی ابتدایی مسلماً باید کاب را از رویایی در لایه دوم بیدار می کرد که نکرد.

در فیلم گفته می شود متخصصین این توانایی را دارند تا خواب شخص خاصی را محافظت کنند به این شکل که وقتی رابرت فیشر در خواب ربوده می شود گروه های مسلحی به ربایندگان حمله می کنند.خوب اگر این مسئله با کار بر روی ناخودآگاه فرد ربوده شده به وجود می آید چرا اینطور طراحی نشده تا نیروهایی به صورت بی شمار و بی نهایت به ربایندگان حمله کنند،با وجودی اینکه هیچ محدودیتی برای خلق نیروهای محافظ در رویا نمی تواند وجود داشته باشد می بینیم نیروهای محافظ رابرت فیشر چندان زیاد نیستند و گروه پنج نفره کاب از پس آنها بر می آیند.

من که متوجه علت و منطق دشمنی مال(همسر کاب) در رویاهای او نشدم اگر شما دلیلی روشن دارید بگویید تا متوجه شوم؛اگر مال می خواهد کاب بمیرد و به او بپیوندد مسلماً می داند که در خواب و رویا کاری از پیش نمی برد و برای این منظور باید روحش را در دنیای واقعی به سراغ کاب بفرستد..

صحنه های اکشن فیلم خوب و پذیرفتنیست اما به نظر من از بخش کوچکی از قابلیتهای فضای خلق شده در فیلم استفاده شده(ماتریکس را به خاطر بیاورید) به اضافه اینکه بخشهای اکشن مربوط به برف و سورتمه و اسکی اواخر فیلم کمی خسته کننده می شود.

شخصاً با وجود اینکه فیلم تلقین را تحسین می کنم باید بگویم Memento را فیلمی با انسجام بیشتر و محبوبتر می  دانم.

ارزشگذاری فیلم:

لینک فیلم در IMDB

 

نظرات 4 + ارسال نظر
میثم سه‌شنبه 7 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:42 ق.ظ

اصلا یک جاهایی احساس می کنی همه چیز طراحی شده تا فضایی ایجاد شود برای یک اکشن عامه پسند (بهترین نمونه اش همان کوهستان برفی).

فیلم های زیادی در مورد رویا ساخته شده اند ؛ من آن دسته را ترجیح می دهم که در اجرا ساختار پر از ابهام "رویا" را حقظ کنند؛ اما فیلم نولان سعی می کند هیچ ابهامی باقی نگذارد (شاید یکی از دلایل موفقیت اش در گسشه همین باشد)

میله بدون پرچم چهارشنبه 8 دی‌ماه سال 1389 ساعت 06:40 ق.ظ

سلام
عجب موضوع غریبی! در بلاد کفر مردم چه حالی دارند!!

حسام پنج‌شنبه 9 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:02 ب.ظ http://hessamm.blogsky.com

پس بالاخره فیلم رو دیدی!

فکر می کنم فیلم رو یک یا دوبار بیشتر ندیده باشی. چون جواب هر سه تا سوال در فیلم به وضوح داده می شه.

در مورد اولین سوالت باید بگم طبق قوانین تعریف شده عالم رویا، خواب در لایه های پایینتر ناپایدارتره. دوست کاب در لایه دوم بهش ضربه ای می زنه که اثر این ضربه در لایه اصلی چندین برابر کمتره و در عالم واقع بسیار بسیار ناچیز. بنابراین سیلی دوست کاب در لایه دوم نمی تونه باعث بیداریش از لایه اول بشه. اما اون مرد شیمیدان دارویی اختراع کرده که می تونه آدم ها رو به خواب های بسیار عمیقی ببره. به همین دلیله که وقتی سیلی کوچکی به اون گروه ده پونزده نفره می زنه، باعث بیداریشون نمی شه. در صورتیکه قبلا دیده ایم که اگر خواب معمولی باشه، حتی یک ضربه کوجیک یا از دست دادن تعادل (Kick) می تونه باعث بیدار شدن شخص بشه.

سوال دوم هم جوابش کاملا واضحه. رابرت فیشر وارد فضای خواب طراحی شده توسط اعضای گروه کاب شده. بنابراین قادر نیست از تمام امکانات و توانایی های خودش برای مقابله باهاش استفاده کنه. اصلا دلیل وجود شخصی به عنوان طراح فضای خواب همینه (سکانس توضیحات دی کاپریو به الن پیج رو یه بار دیگه ببین)

برای جواب سوال سوم پیشنهاد می کنم یه بار دیگه سکانس آخر فیلم رو تماشا کن. جواب بین دیالوگ های رد و بدل شده بین کاب و مال کاملا واضح بیان می شه.

در مورد سکانس آخر، کوهستان، هم باید بگم این سکانس ادای دین نولان به فیلم های مورد علاقه اش یعنی فیلم های جیمز باند هست که انصافا هم خوب درآورده.

والا چی بگم..
جواب اولت قبول،اما در مورد سوال دوم طراحان اون سیستم دفاعی اون سیستم را برای مقابله با دزدی در رویا طراحی کردن و مسلماً از قبل می دونستند که گروه سرقت کننده خودشون طراح خواب خواهند بود..
سکانس آخر بین کاب و مال رو دوباره می بینم و نظرم رو میگیرم.
در مورد ادای دین به این طولانی هم نظر مثبتی ندارم،مشخصه که خوب از کار در اومده اما طولانی بودنش به چنین فیلم پویایی ضربه میزنه.
ممنون از نظرت

الهه شنبه 11 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:48 ق.ظ http://WWW.shahmoradi.blogsky.com

بالاخره من یه فیلم دیدم که تو هم دیده باشی و نظرمون در مورد اون یکی باشه
دمت گرم من که خیلی خوشم اومد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد