فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

به رنگ ارغوان

به رنگ ارغوان (1384)

نویسنده و کارگردان : ابراهیم حاتمی کیا

هوشنگ(حمید فرخ نژاد) مامور یکی از گروهک ها وظیفه دارد ارغوان را که دختر یکی از سران سابق گروهک است و در رشته جنگلداری درس می خواند زیر نظر بگیرد..

ما ایرانیها سیستم عجیبی ابتدا می آییم فیلمی معمولی را که نمی تواند مشکل خاصی داشته باشد توقیف می کنیم و بعد از چند سال جوایز بهترین فیلم و کارگردانی را به آن می دهیم.حالا توقیفش به کنار اما آیا به رنگ ارغوان شایسته عنوان بهترین فیلم سال است؟ من نمی دانم آن داوران محترم چه نکته های سینمایی در متن و ساختار این فیلم دیدند که اینطور شیفته فیلم شدند؛البته به نظر من برای چنان جشنواره هردم بیلی، تره هم نباید خورد کرد اما خوب تحمل هم اندازه ای دارد.

البته انصاف را هم باید رعایت کرد،نیمه اول فیلم در جذب کردن مخاطب به داستان موفق است و در کنار ارائه یک شخصیت جذاب و تازه از یک جاسوس یا خرابکار حرفه ای(که نمونه خوبش را در سینمای ایران به یاد نمی آورم)این اجازه را به تماشاگر نمی دهد تا فیلم را نصفه رها کند.

سکانس موفق فیلم در کارگردانی مربوط به ورود شفق و تیراندازی و درگیری بین چند طرف است،اینجا حاتمی کیا با استفاده خوب از اسلوموشن و تدوین و موسیقی مناسب توانسته نماهایی خوب و چشنم نواز را ارائه کند.پیشترها حاتمی کیا استعداد و توانایی اش را در استفاده به جا از اسلوموشن در آژانس شیشه ای(سکانس معروفی که حاج کاظم اسلحه را از سرباز می گیرد و لحظه افتادن پوکه بر روی زمین) و یا ارتفاع پست(درگیری فرخ نژاد با مامور هواپیما و آن فلاکس آبجوش)نشان داده بود.

اگر از ضعف فیلم بخواهم بگویم باید اشاره به صحنه ای بکنم که فرخ نژاد در ذهنش با شفق درگیر می شود،این از آن مواردیست که به شدت نخ نما شده اند و در پایان آن قرار است تماشاگر عام با خودش بگوید:عجب،داشته فکر می کرده..! در انتها باید به پایان بد فیلم اشاره کنم انتخاب آن نمای پایانی که مامور جدید پس از عکس برداری از هوشنگ و ارغوان تایپ می کند سوژه شناسایی شد بسیار کلیشه ای و ناامیدکننده بود..

ارزشگذاری فیلم:

نظرات 4 + ارسال نظر
میله بدون پرچم یکشنبه 5 دی‌ماه سال 1389 ساعت 02:34 ب.ظ

سلام
فکر کنم اون موقع می خواستند یک ضد حال به حاتمی کیا بزنن که زدند و چند سال بعد می خواستند یه حالی بدهند که دادند!! باقی بهانه است.
در مورد اون لینک هم حق با شماست ولی درست نمیشه نمی دونم چرا!!

مجتبی یکشنبه 5 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:42 ب.ظ

در جشنواره سال پیش حق فیلم " حوالی اتوبان " خورده شد
در هر حال فیلم دیگری هم در مقابل به رنگ ارغوان یارای ایستادن نبود.
امیدوارم امسال شاهد اینچنین مسائلی نباشیم.

[ بدون نام ] شنبه 11 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:50 ق.ظ

ای چه جالب منم این فیلمو تازه دیدم بدم نیودمد مخصوصا آخر فیلم که دیدم خودشون هم به خودشون رحم نمی کنن و دنبال خودی های خودشون هم میره آدم شک میکنه نکنه شفق هم قبلا با اینها بوده و الان دنبالشن ؟

آرش مجلسی جمعه 13 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 01:40 ق.ظ

هوشنگ(حمید فرخ نژاد) مامور یکی از گروهک ها وظیفه دارد ارغوان را که ....
ببخشید شما فیلمو اصلا دیدین؟ حمید فرخ نژاد مامور یکی از گروهک هاست !!؟؟

البته فیلم اطلاعات دقیقی از اینکه فرخ نژاد مامور مخفی دولته یا مامور یکی از گروهکها ارائه نمیده.
فرضاً هم که مامور دولتی باشه و من متوجه نشده باشم،چه تاثیری در روایت فیلم داره این مسئله؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد