فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

ABC Africa

ABC Africa(2001)

کارگردان: عباس کیارستمی

صدای زنگ تلفن در قابی تاریک و سیاه شنیده می شود پس از چند لحظه فکسی دیده می شود که از سوی سازمان IFAD  (صندوق جهانی توسعه کشاورزی)جهت دعوت عباس کیارستمی و سیف االه صمدیان به اوگاندا ارسال شده است..

قاب های زیبا و خلاقیت های بصری کیارستمی را بارها در روستاهای ایران دیده بودیم اما این بار مقصد جای دیگریست؛هزاران کیلومتر دورتر از خرابیهای زلزله رودبار در سرزمینی سیاه مردمی را می بینیم که به جای زلزله،AIDS  به جانشان افتاده است.بزرگترین آمارهای AIDS را اینجا شاهد هستیم.کودکان بی شماری که والدین آنها حامل HIV  بوده اند و با دیدن آنها این سوال چون پتک بر سرمان فرود می آید که گناه این کودکان چیست؟

فیلم می توانست بسیار تلخ باشد،اما کیارستمی تلخی و سیاهی آن را به کمترین حد ممکن رسانده.اگر هم سیاهی ای در کار باشد در سکوت مطلق شاهد آن هستیم،اصلاً کیارستمی سیاهی را به تصویر نمی کشد فقط دوربینش را روشن می گذارد تا چند دقیقه در سکوت مخاطبش را با سیاهی مطلق تنها بگذارد(لحظاتی که برق قطع شده و همه جا تاریک است..)

اما باقی هر چه می بینیم بیشتر موسیقی است و رقص و آواز.مردم آفریقا میزبانان خوبی برای گروه فیلمبرداری هستند و قاب دوربین کیارستمی و صمدیان هم میزبان خوبی برای چهره های شاد و ذوق زده کودکان آفریقایی.

انگار که این کودکان گرسنه و پابرهنه که فقط خدا می داند چند درصد آنها حاملین پنهان HIV  هستند با شکلک ها و مسخره بازیها و خنده هایشان از طریق دوربین کیارستمی به مردم جهان اول و تمدنشان پوزخند می زنند..

ارزشگذاری فیلم:

لینک فیلم در IMDB

نظرات 3 + ارسال نظر
ناجورها چهارشنبه 12 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 02:29 ب.ظ http://www.najoorha.blogspot.com

سلام رفقا
ممنون که تو این مدتی که من ماموریت بودم اومدید و چراغ خونمون رو روشن نگه داشتید .
ابتدا بذارید از وس اندرسون بگن :

شکی نیست که او یک کمدی سازه . اما سوال پیش میاد که آیا کمدی ساز توانایی ست ؟
آدمی مثل من که وی اندرسون رو کمدی درام های خانوادگی نیمه متوسطش ( راشمور ، رویال تننبامز و باتل راکت ) شناخت در جواب می گه نه . اما با ساختن دارجلینگ لیمیتد قاعده دیگر شد و او به ما فهموند که طنزپردازی ( کمدین ) فرا قالبی ست و این فیلم تمام پیش داوری ها رو برهم زد ( لااقل برای من )
با نظرتون موافق ام که جزییات بسیار زیاد و هوشمندانه قاب گرفته شده اند .

اما abc آفریقا :
کیارستمی با این فرم فیلمسازی اصلا غریب نیست و این فیلم براش در حکم رجعتی بود به زمانی که ویدئو آرت های شخص اش رو می ساخت و در اینجا تنها تفاوت در نوع دوربین و منظور فیلمساز از فیلمسازیش بود . جایی نوشته بودند که این یک حرکت جاه طلبانه از کیارستمی بود .
مگر کیارستمی دیروز فیلمساز شده که حالا بخواهد دست به این حرکتهای جاه طلبانه بزند ؟ گرچه خود ش می گه همیشه در حال تجربه اندوزیست .



دوستتون : ناجور

ممنون از نظرات خوبتون

ناجورها چهارشنبه 12 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 07:06 ب.ظ http://www.najoorha.blogspot.com

راستی من فراموش کردم بابت تذکرتون در باب اصلاح اسم فیلم میزوگوچی تشکر کنم .
اصلاحش کردم .
بابت غلط های تایپی نظر قبلی هم عذر می خوام .



دوستتون : ناجور

ه.ر چهارشنبه 19 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:16 ب.ظ http://perspective-1991.blogfa.com

نزدیک به یک سال پیش بود که این فیلم رو دیدم..
سه روز حالم گرفته بود!!!

باز هم درود بر کیارستمی کبیر..

من که حالم گرفته نشد.
فیلم زیاد هم سیاه و تراژیک نبود.
مخاطب خیلی صحنه ها دوست داشت با آفریقاییها برقصه و شاد باشه..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد