فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

Sherlock Holmes

شرلوک هلمز (2009)

کارگردان : گای ریچی

شرلوک هلمز و دستیارش دکتر واتسون موفق به دستگیری لرد بلک وود می شوند که با استفاده از جادوی سیاه سعی دارد انگلستان را تسخیر کند. اما لرد بلک وود پس از اعدام دوباره ظاهر می شود ..

فیلم با ریتم بسیار سریعی شروع می شود و تماشاگر هم به راحتی جذب ماجرای داستان می شود.نویسندگان فیلمنامه احتیاجی به شخصیت پردازی و مقدمه چینی نداشته اند(چه کسی تا حالا نام شرلوک هلمز و دکتر واتسون به گوشش نخورده و شاهد تیزهوشی هلمز و شرارت های دشمنان همیشگی اش نبوده..؟) از این رو فیلم مستقیماً مخاطب را به وسط ماجرای همیشگی نبرد بین شرلوک هلمز و تبهکاران پرتاب می کند.

نیمه ابتدایی فیلم بسیار جذاب است چون علاوه بر شرلوک هلمزی که قبلاً می شناختیم شاهد اکشن جذاب و کارگردانی مدرن در پرداخت صحنه های اکشن هستیم که با تکنیک های فیلمبرداری و جلوه های ویژه، حسابی مخاطب را سر کیف می آورند.

اما کم کم کفگیر گروه سازنده فیلم به ته دیگ خلاقیت و نوآوری می خورد و در ادامه دست فیلم برایمان رو می شود.از همان صحنه ای که دکتر واتسون نبض لرد بلک وود را معاینه می کند ( و کارگردان این صحنه را با تاکید نشان می دهد) باقی داستان قابل پیش بینی است،لرد بلک وود با حقه ای زنده مانده است و در ادامه پیدایش می شود اما باز هم از هلمز و واتسون شکست می خورد .حتی روش حیله بلک وود در قضیه اعدام هم قابل پیش بینی و تکراری است و باید گفت در سایر موارد هم ساده انگاری زیادی به کار رفته که البته اینها را می شود به حساب ژانر فیلم و فضای خاص آن گذاشت.

ترسیم فضای شهر لندن و آسمان همیشه تیره و تار آن برای من یادآور فیلم سویینی تاد است که البته آنجا بیشتر کارکرد داشت ولی اینجا بیشتر جهت قوی تر کردن فضای جادوگری فیلم به کار گرفته شده است مانند آن کلاغی که هر از چند گاه پری می زد و جلوی دوربین می آمد که انگار مقارن با حضور لرد بلک وود و نمادی از قدرت جادویی او بود که خوب البته چنین قدرتی در کار نبود و برای تمام موارد نیروی جادویی و شیطانی لرد بلک وود توضیحی داده می شود غیر از همین کلاغ ..

رابرت دونی جونیور برای شناخت بیشتر از شخصیت شرلوک هلمز علاوه بر  مطالعه داستانهای او،سریال زیبا و به یاد ماندنی "ماجراهای شرلوک هلمز" (1984) را هم تماشا کرده.(همان سریال  شرلوک هلمز که با دوبله قابل قبولی از تلویزیون ایران پخش می شد و پرطرفدار هم بود )

لینک فیلم در IMDB

لینک سریال ماجراهای شرلوک هلمز در IMDB

ارزشگذاری فیلم :

نظرات 6 + ارسال نظر
حسام دوشنبه 5 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:38 ب.ظ http://hessamm.blogsky.com

بعضی فیلم ها صرفا برای سرگرم کردن تماشاگر ساخته می شن و ادعای هیچ پیام اخلاقی هم ندارن. به نظرم این فیلم از این دسته فیلم ها اومد که انصافا در سرگرم کردن موفق بود (اصلا مگه ذات سینما چیزی به غیر از سرگرمی نیست؟)

قسمت دومش هم در مرحله پیش تولیده و فکر می کنم تا ۲ سال دیگه اکران بشه.

بله سرگرمی خوبه،
اما این دلیل نمیشه که ضعف ها و کاستی ها رو نادیده گرفت.
قسمت دوم حتماً با موریاتی درگیر میشه هلمز ..
من هم دوست دارم ادامش بیاد و ببینم

نسترن سه‌شنبه 6 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 05:26 ب.ظ

البته هیچ اثر نمایشی، به پای اثر ادبی کار نمیرسه. می تونم یک سوال از شما بپرسم؟ شما صرفا علاقمند به سینما هستید یا مثلا دانشجو و هنرجو هم هستید؟

نه علاقمند به دیدن و نوشتن هستم، فقط همین ..

Anonymous سه‌شنبه 6 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:01 ب.ظ

(اصلا مگه ذات سینما چیزی به غیر از سرگرمی نیست؟) ؟!؟!؟!


ناجورها سه‌شنبه 6 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:45 ب.ظ http://www.najoorha.blogspot.com

سلام به رفقای خوبم میثم و هادی
ممنونم در این مدتی که بر من گذشت بهم سر می زدید .
اصلا شرلوک هولمز گای ریچی رو نپسندیدم . به نظرم خیلی تو ذوق زننده هالیوودیزه شده بود . تاسف بار بود . جرمی برت همیشه تو ذهنم می مونه در نقش هولمز . خدا رحمتش کنه . بر خلاف چهره ی بشاشش تو سریال چقدر زندگی داغونی داشت .
مطلب تاجر ونیزی هادی رو خوندم و در قیاس با یادداشت میثم قرارش دادم .
میثم عصبی تر برخورد کرده بود در یادداشتش و هادی با مماشات . گرچه این فیلم اصلا فیلم من نیست ، اما فکر می کنم رادفورد تاجر ونیزی رو با رادفورد ۱۹۸۴ قیاس کردن خیلی درست نباشه . حتی از نظر فرم و مکانیزم اقتباس و دریافت از اثر . بیشتر در نظرم اقتباسی در خدمت گیشه بود .



دوست شما : ناجور

سلام. درسته این شرلوک هلمز هالیوودی بود اما چندان توی ذوق هم نمی زد به نظرم شما به شرلوک هلمزی که جرمی برت ایفاگرش بوده خیلی عشق و علاقه دارید و مدام در طول این فیلم این دو شرلوک رو با هم مقایسه می کردید.
البته من هم اون شرلوک هلمز قدیمی رو بیشتر می پسندم..

ه.ر شنبه 10 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 11:02 ق.ظ http://perspective-1991.blogfa.com

به نظرم فوق العاده بود!

میله بدون پرچم دوشنبه 12 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 01:42 ق.ظ

سلام دوستان
من که عاشق سریال بودم
یادش به خیر
مخصوصاٌ الان اون قسمتی که شرلوک و داداشش از پنجره اتاق پایین را نگاه می کردند
یک مرد و دختر بچه را دیدند و شروع به پوززنی کردند و...یادم اومد!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد