فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

The White Ribbon

روبان سفید

نویسنده و کارگردان: میشائیل هانکه

محصول ۲۰۰۹ ؛ آلمان-اتریش-فرانسه-ایتالیا ؛ ۱۴۴ دقیقه

اتفاقات عجیب و ناخوشایندی در روستایی در شمال آلمان رخ می دهد؛ در روزهایی که مدت زمان زیادی به آغاز جنگ جهانی اول باقی نمانده ..

میشائیل هانکه در این فیلم سیاه و سفید دست بر روی وجدان گناهکار آدمی می گذارد.مردمان یک روستا شاهد حوادث خشن و روزهایی تیره هستند.عامل بسیاری از اتفاقات قابل کشف نیست و در این میان معلم عاشق دهکده در حالی که بیش از یک شاهد منفعل نقش بیشتری نمی تواند داشته باشد راوی این حوادث پس از گذشت سالهاست.

بیش از هر مسئله ای بحث نوع روایت در این فیلم برایم عجیب بود.فیلم به روش راوی اول شخص روایت می شود.معلم روستا که از نمای اول فیلم صدای پیر او را که دارد اتفاقات مربوط به گذشته را برایمان بازگو می کند می شنویم و در ادامه به معرفی شخصیت ها می پردازد و بعدتر خود او را در جوانی و درگیر ماجراهای فیلم می بینیم و هر از چند گاهی دوباره نکاتی را از زبان معلم پیر می شنویم تا پایان فیلم که با صدای راوی فیلم هم تمام می شود.این شروع و آغاز با راوی اول شخص و مخصوصا این نکته که اتفاقات مربوط به گذشته است موید این نکته است که راوی چون یک انسان معمولی است و "دانای کل" هم نیست باید از وقوع تمامی اتفاقات فیلم آگاه می بوده باشد که حال دارد آنها را برای ما بازگو می کند.اما این مطلب در مورد بسیاری از اتفاقات فیلم صادق نیست و در خیلی از موارد نه تنها معلم در آنجا حضور نداشته بلکه با هیچ منطقی نمی توان راهی پیدا کرد که چند و چون آن حوادث بعدها برای او نقل شده باشد.مانند روابط بین دکتر و منشی اش یا دکتر و دخترش و یا صحنه ای که دختر کشیش با قیچی سراغ پرنده پدرش می رود.به خصوص اینکه در پایان فیلم معلم می گوید از آن روز به بعد دیگر هیچکدام از اهالی روستا را ندیدم.

به هر حال با فیلمی روبرو هستیم که مخاطب را به تفکر عمیق در مورد ریشه های غریزی خشونت و گناه دعوت می کند، آن هم در روزگاری که هر انسان حتما باید یک روبان سفید به بازویش بسته باشد..

ارزشگذاری فیلم:

لینک فیلم در IMDB


نظرات 4 + ارسال نظر
آویشن دوشنبه 8 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 05:59 ب.ظ http://www.dittany.blogsky.com

سلام.
خوفی؟
من این فیلم رو دیدم.ای بدک نیست.
واقعا توی کن به چه فیلمایی جایزه میدن.
فیلمای خیلی بهتری از این هم بودن اما اینو انتخاب کردن.
لابد رییس هیات داوری فرانسوی بوده.
اوکی مرسی.
بای

ناجورها پنج‌شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 04:02 ب.ظ http://www.najoorha.blogspot.com

سلام به رفقا
در سفر کاری بودم . عذر میخوام نبودم .
این کار هانکه رو ندیدم . اما می بینم بلاخره و در بابش باهاتون گفتگو می کنم .

با افتخار دوستی با شماها : ناجور

حسام یکشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 10:26 ق.ظ http://hessamm.blogsky.com

مدت زمان طولانی فیلم و صحنه های کشدار روبان سفید رو زیاد دوست نداشتم. اما به نظرم فیلمبرداری فوق العاده ای داره. خصوصا اینکه تونسته توتالیته رنگ ها رو در سبک سیاه و سفید فیلم کاملا حفظ کنه.

همراز زحیمی دوشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 01:15 ق.ظ http://perspective-1991.blogfa.com

فیلم خوبی است! البته شما هم به نکته های خوبی اشاره کردید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد