فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

First Name : Carmen

نام کوچک : کارمن 

محصول 1983،فرانسه

کارگردان : ژان لوک گدار

کارمن دختر جوانیست که عمویش یک کارگردان قدیمی سینماست- به نام گدار و با بازی خود گدار - کارمن عضو یک گروه تروریستی است و از طرفی او و نگهبان بانک عاشق هم شده اند ..

فیلم از نظر داستان و درام و اصولا خصوصیات یک فیلم کلاسیک قابل بحث نیست و گدار هم کارگردانی نیست که بخواهد یک فیلم کلاسیک بسازد یا اصلا فیلم کلاسیک به کنار؛یک سرقت بانک قابل قبول یا سکانس عاشقانه ای بسازد که نشانی از سرقت یا عشق داشته باشد. به طور مشخص گدار این فیلم را مانند بسیاری از فیلم های دیگرش برای دل خودش ساخته و به اصطلاح یک فیلم شخصی است.اما به نظر من این دلایل کمکی به درک فیلم نمی کند مگر اینکه بخواهیم فیلمی ببینیم که هیچ لذتی از آن نبریم و فقط دایره فیلمهایی که می بینیم با فیلمی از نام بزرگ ژان لوک گدار وسیع تر شود.

البته از انصاف به دور است که بگوییم هیچ لذتی از فیلم نبردم؛سکانس های مربوط به گروه نوازندگان ویولن که به صورت موتیف در نیمه اول فیلم تکرار می شد جالب توجه و زیبا بود.این سکانس ها همه با یک دوربین ثابت و یک برداشت ولی هر بار از زوایای مختلف و جالبی گرفته شده اند و فواصل بین اتفاقات پراکنده فیلم را پر می کنند و اجرای گروه نوازندگان و تمرین های آنان به مانند یک فیلم مستند از کار در آمده.اما کم کم  از اواسط فیلم این سکانس ها جای خود را به تصاویر ثابتی از دریا می دهند که در جای جای فیلم ظاهر می شود.  

زاویه ثابت دوربین در یکی از سکانس های مربوط به گروه نوازندگان برایم از همه جالب تر بود : نوازنده ای روبروی ما نشسته که تمرکر دوربین بر روی اوست و نوازنده ای هم پشت به ما که کمتر از نصف کادر را گرفته،همچنان که نوازنده اصلی مشغول ویولن زدن است آرنج نوازنده پشت به ما که به دوربین هم نزدیکتر است هرچند ثانیه بالا می آید و بیشتر کادر را می پوشاند .. برای من که لذت بخش و زیبا بود، شما را نمی دانم..

لینک فیلم در IMDB 

ارزشگذاری فیلم:

نظرات 3 + ارسال نظر
میله بدون پرچم دوشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 02:50 ب.ظ

سلام مجدد
با این معرفی هایی که اینجا دیدم
خیلی علاقه مند شدم که یک زمانی برای فیلم دیدن باز کنم
با اجازه لینک دادم که استفاده کنم
موفق باشی

مرمر سه‌شنبه 1 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 03:00 ب.ظ http://www.marmosh.blogsky.com

سلام. خیلی از آشنایی با وبلاگتون خوشحال شدم. البته فیلمهایی که گذاشتید رو ندیدم. من هم یه وبلاگ سینمایی دارم(www.ilovemovies.blogfa.com) ولی از بس دیگه وقت فیلم دیدن نداشتم چیزی توش نمینویسم و هر بار فیلمی ببینم تو وبلاگ اصلیم مینویسم. با دیدن وبلاگتون دلم هوای وبلاگ سینماییم رو کرد.

مونا جمعه 7 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 04:27 ق.ظ http://harmonica2.blogfa.com

خوشحالم که از کارمن خوشت اومده... متاسفم که آدمهای بسیار کمی گدار می بینند و آدمهای بسیار زیادی پیش از اینکه گدار ببینند از اون بدشون میاد. من آرشیو خوبی از فیلمهای گدار دارم. اگه خواستی می تونم کمک کنم فیلمهاش رو ببینی.

متشکر،دستتون درد نکنه.
اتفاقاً دو روز پیش از نفس افتاده رو دیدم..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد