فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

Bad Education

Bad Education (2004)

نویسنده و کارگردان : پدرو آلمادوار

محصول اسپانیا

انریکو و ایگناسیو دو دوست در مدرسه ای کاتولیک بوده اند که علاقه ای جنسی بین آنها وجود داشته و از طرفی دیگر ایگناسیو توسط یکی از کشیش های مدرسه شبانه روزی مورد آزار جنسی قرار می گرفته. زمان حال : انریکو کارگردان سرشناسی شده و ایگناسیو پس از سالها با در دست داشتن داستانی راجع به عشق میان آن دو و همچنین کشیش فاسد، به سراغ دوست کارگردانش می آید ..

اولین فیلمی که از آلمادوار دیدم Talk to her بود که آلمادوار به خاطر آن جایزه اسکار دریافت کرده است.فیلم زیبا و دلنشینی بود و به شدت جذب آن شدم.سپس فیلم All about my mother  آلمادوار را دیدم که علاقه ام به سینمای اسپانیا و این کارگردان 100 برابر شد.اما فیلم " بازگشت" شاید به خاطر انتظار بسیار زیادی که از آخرین ساخته آلمادوار داشتم بیشتر برایم دلسرد کننده بود. اما فیلم " آموزش بد" اثر تقریبا متوسطی ( متوسط برای آلمادوار)است که بر اساس تجربیات و خاطرات آلمادوار از یک مدرسه مذهبی ساخته شده و در عین حال که داستان جذابی دارد و مثل همیشه با عاشقان تئاتر و سینما مواجهیم ،مناسبات بین شخصیت ها و کاربرد عشق بین آنها برایمان عجیب و هضم آن مشکل است. 

به هر حال نام آلمادوار برای من مانند یک مارک معتبر است که به نظر من هر کالایی( بخوانید فیلمی)که این مارک را داشته باشد، حتما ارزش یک بار دیدن را دارد. 

مطالب زیر را درباره آلمادوار از سایت IMDB  برگزیده ام :

آلمادوار را بزرگترین کارگردان اسپانیایی بعد از لوئیس بونوئل می دانند و خود آلمادوار نیز بونوئل را استادی بزرگ برای خود می داند.

آلمادوار در دهه 1960 در یک مدرسه شبانه روزی کاتولیک زندگی می کرد؛جایی که به گفته او عده ای از دانش آموزان توسط کشیش ها مورد آزار جنسی قرار می گرفتند.او خاطر نشان میکند که ترس فیزیکی شدیدی از کشیش ها به یاد دارد و یکی از نفرت انگیزترین کارهایی که باید انجام می داده اند این بوده که دست کشیش ها را ببوسند.به گفته او یکی از بدنام ترین کشیش های آن مدرسه شبانه روزی که سرانجام مجبور به ترک آنجا شد 20 پسربچه را مورد آزار جنسی قرار داده بود.البته خود آلمادوار می گوید که او جزء این دسته از دانش آموزان نبوده..

فیلم " آموزش بد " بر اساس داستانی ساخته شده که آلمادوار در نوجوانی برپایه خاطراتش از همین مدرسه شبانه روزی کاتولیک نوشته بود.آلمادوار  به مدت10 سال بر روی فیلمنامه این فیلم کار می کرده.

چند نقل قول از آلمادوار :

- تمام فیلمهای من یک بعد اتوبیوگرافی هم دارند که البته به طور غیر مستقیم بین شخصیت های مختلف پخش شده است.در حقیقت من در پشت هر اتفاقی که می افتد و هر جمله ای که گفته می شود حضور دارم.

- در نوجوانی قصه پرداز خوبی بودم؛هر وقت با خواهرانم به تماشای فیلمی می رفتیم پس از پایان فیلم،من نسخه جدیدی از همان فیلم برایشان می بافتم و آنها هم به قصه من علاقه بیشتری نشان می دادند.

- آموزشی که ما در مدرسه کاتولیک دریافت می کردیم گناه،معصیت و مجازات بود.

- من با شخصیت های فیلمهایم در گیر نمی شوم و در فیلمهایم زندگی نمی کنم؛اگر اینطور بود پیش از آنکه 16 فیلم بسازم مرده بودم..

- سینما می تواند فاصله خالی بین زندگی و تنهایی هایمان را پر کند.

- شخصیت های فیلم های من قاتلین و تجاوز کاران هستند اما من با آنها مانند مجرم برخورد نمی کنم.من سعی می کنم بعد انسانی آنها را به نمایش در آورم.

ارزش گذاری فیلم :

لینک فیلم در IMDB

پدرو آلمادوار در IMDB

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد یکشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 02:27 ق.ظ http://shanc.blogsky.com

بعضی فیلما رو دیدم
اما اینا رو نه
منم کلی فیلم میبینم و باهاشون زندگی میکنم
اما نه در حد تفسیر

میله بدون پرچم دوشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:30 ب.ظ http://hosseinkarlos.blogsky.com

سلام هادی جان
من هم علاقمند هستم فیلم ببینم ولی لاکردار کار و زندگی وقت نمی گذاره
کتاب رو خیلی دوست دارم و دلیل اینکه می تونم وقت براش بگذارم اینه که داخل مترو در رفت و برگشت از محل کار و فرصت های یک ربع نیم ساعته ای که پیش میاد
خوشحال شدم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد