فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

فیلمهایی که می بینیم..

یادداشتهای روزانه درباره فیلمهایی که می بینیم..

The Reader

کتابخوان (۲۰۰۸)
کارگردان : استفان دالدری
نویسنده فیلمنامه : دیوید هیر بر اساس کتابی ازبرنارد اشلینک

ایده اصلی فیلم که کتابخوانی یه پسربچه محصل برای اولین عشقش که یه خانم بیسواد با ۱۵-۲۰ سال اختلاف سنیه خیلی زیبا از کار در اومده،دقت کنید به روند کتابخوانی مایکل برای هانا که کم کم  کمیت و کیفیت کتابخوانیش و همچنین تاثیر اون ب روی هانا به زیبایی رو به رشده و در کنار اون رابطه این دو و مشکلات ناشی از اختاف سنی و شور و حال مایکل ۱۵ ساله هم خوب پرداخت شده.منتها یه ایراد فیلم به نظر من نادیده گرفتن فرجام این رابطه در اون مقطع زمانیه،به صورتی که در اوج اون رابطه قوی که هر دو به هم شدیدا وابسته  شدن(هم از نظر جنسی و روحی)ناگهان داستان پرتاب میشه به چند سال بعد که دیگه مایکل اطلاعی از هانا نداره.در حقیقت وقتی دوباره در میانسالی مایکل و پیری هانا دوباره کتابخوانی از نو و به زیبایی هر چه تمام شروع میشه ما تاثیر این رابطه رو بر زندگی بی روح هر دو شخصیت میبینیم و این فرایند به کمال میرسه اما ما شاهد تاثیرات این رابطه در مقطع اول به خصوص بر روی هانا نیستیم(بماند که مخاطب خیلی دوست داره فرجام اون عشق یه جورایی ممنوعه رو در اون زمان ببینه)

نکته دیگه ای که به نظر من کمی ایراد منطقی داره اینه که باید باور کنیم یه زن مینسال به علت خجالت از اینکه بیسواده حاظر میشه به جای ۴ سال زندان به حبس ابد محکوم بشه و در حالی که مایکل هم از ماجرا اطلاع داره با تاکید بر همان خجالت هانا مسئله رو در دادگاه بیان نمیکنه.
- دو تهیه کننده قیلم سیدنی پولاک و آنتونی مینگلا که هر دو کارگردانهای سرشناسی هم هستن، قبل از کامل شدن فیلم فوت کردند و برای عنوان بهترین فیلم هم نامزد اسکار شدن.
- فیلم برای ۵ رشته نامزد اسکار شد که تنها کیت وینسلت موفق به دریافت جایزه شد،پیش از این وینسلت ۵بار نامزد جایزه اسکار شده بود اما اولین بار برای این فیلم موفق به دریافت جایزه شد.
- برای جلوگیری از دردسرهای قانونی،صحنه های عشقبازی صریح دیوید کراس بازیگر نقش مایکل تا تولد ۱۸ سالگیش به عقب انداخته شد.
فیلمنامه از روی یه کتاب اقتباس شده و نویسنده فیلمنامه فیلم دیوید هیر برای هر دو همکاریش با استفان دالدری،یعنی کتابخوان و ساعتها نامزد جایزه اسکار شده.

ارزشگذاری فیلم :
لینک فیلم درIMDB
استفان دالدری در IMDB
دیوید هیر درIMDB
کیت وینسلت درIMDB

نظرات 3 + ارسال نظر
آرش سه‌شنبه 22 دی‌ماه سال 1388 ساعت 07:46 ق.ظ http://barobach.ir

سلام
مطلب خوبی بود ،‌ خیلی برام مفید بود
ممنون از زحمتی که کشیدی ،‌ موفق باشی

فرهاد نظری شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:49 ق.ظ

کاملا تحلیل درستی بود و منم تعجب کردم از اینکه هم پسره و هم خود وینسلت راز بیسوادیشو مخفی کردن و نقطه ضعف فیلم حساب میشه

ممنون خیلی خوب بود

maryam سه‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 01:25 ق.ظ

.طتا حالا اینجوری به این فیلم نگاه نکرده بودم اما میبینم از این زاویه هم خیلی فیلم مزخرفیه
یه پیر دختر با عقده ی سکس !البته یه پیردختر بیسواد بچه باز با عقده ی سکس اسم مناسبتریه!
یه مشت آدم عقده ی سکس فیلم میسازن خودشون هم به خودشون جایزه میدن
یعنی حتمأ باید توی فیلم سکس باشه تا ارزش دیدن داشته باشه؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد